Pentru atelierele de scriere creativă și imagerie ghidate vom avea mai multe sesiuni.
Short-long story: într-un cadru de poveste, vom crea un regat, o regină și o septă sau septron. Septele, conform unor credințe străvechi, erau femei înțelepte care supravegheau și educau fetele nobile de la curte. Septronii erau varianta masculină a septelor. La un moment dat, regina va solicita septei să intervină în legătură cu niște personaje buclucașe. Acești (mici) șturliubatici vor avea, de-a lungul atelirelor noastre, vârste cuprinse între 0-7, 8-12, 13-18 și 19-24 ani. Ei bine, de ce am ales aceste vârste? Pentru că:
0-7 ani: magia, atașamentul și fricile primare.
Aceasta este perioada în care copilul își dezvoltă baza emoțională și percepția despre lume. Frica de abandon este cea mai profundă rană emoțională la această vârstă. O separare bruscă, lipsa afecțiunii sau un părinte indisponibil emoțional pot duce la nesiguranță și anxietate.
8-12 ani: reguli, identitate și rușinea socială
Aceasta este vârsta în care copilul începe să înțeleagă lumea în termeni de reguli și consecințe. Rușinea devine o emoție dominantă. Un copil umilit, ridiculizat sau criticat constant poate dezvolta un sentiment profund de inadecvare. Nevoia de validare externă este extrem de puternică. Dacă nu o primește, poate dezvolta mecanisme de apărare precum perfecționismul sau retragerea emoțională.
13-18 ani: furtuna emoțională și căutarea identității
Aceasta este perioada marilor schimbări, atât fizice, cât și emoționale. Trădarea și respingerea sunt cele mai puternice răni emoționale.
18-24 ani: adultul imperfect și confruntarea cu realitatea
Aceasta este perioada în care individul își testează independența, dar descoperă că viața nu e chiar atât de simplă. Dezamăgirea este o rană comună – visele din copilărie pot fi zdrobite de realitate iar sindromul impostorului apare frecvent – tinerii se pot simți incapabili să facă față cerințelor vieții de adult.
Cred că te-ai prins. Ne vom ocupa, în fiecare din aceste ateliere, de câteva răni emoționale, adică de rănile de respingere, abandon, umilire, trădare și nedreptate, pe etape de dezvoltare, de la copilăria mică până la adultul tânăr. Pe rând.
Va fi despre accesarea ghidată a părților noastre sănătoase. Vom folosi uneltele adultului pentru a rescrie povestea, despre a găsi noi sensuri și de a exersa reziliența.
Într-adevăr, nu va fi un atelier ușurel. Te va provoca, dacă îți vei da voie. Ghidajul va fi pas cu pas, până la finalizarea scrierii poveștii. După ce vei fi pus punctul final, îți voi explica detaliat procesul, simbolurile, instrumentele și mecanismele de care ne-am folosit. Povestea ta poate rămâne știută doar de tine sau o poți citi cu voce tare, dacă vei simți.
Cu ce vei pleca de la acest atelier?
Este știut că unele experințe din viața noastră pot provoca traume. Trauma reprezintă modul în care persoana a resimțit și procesat acea experiență. Este, de fapt, despre sensul sau povestea pe care și-a scris-o copilul, adolescentul sau adultul despre un eveniment. Prin introspecție, terapie și rescrierea narativului interior, putem transforma trauma dintr-un zid, într-o punte spre reziliență și autenticitate. Vindecarea, în abordarea adleriană, presupune regândirea trecutului, oferindu-i un sens diferit. Nu putem schimba ce s-a întâmplat, dar putem decide ce rol îi oferim acelei experiențe în viața noastră. Toți purtăm cu noi povești care merită a fi rescrise, de dragul unei vieți mai împlinite, mai bune, mai echilibrate.
Cam despre asta va fi vorba în atelierele de scriere creativă ghidată și imagerie. Hai să facem împreună acest exercițiu fain și (aproape) simplu!